Tässä artikkelissa aiomme syventyä aiheeseen Kolmas Johanneksen kirje, erittäin kiinnostavaan aiheeseen, joka on viime aikoina kiinnittänyt monien huomion. Kolmas Johanneksen kirje on aihe, joka kattaa monenlaisia näkökohtia sen vaikutuksista yhteiskuntaan ja sen vaikutuksiin ihmisten jokapäiväiseen elämään. Tämän artikkelin aikana tutkimme erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja, jotka liittyvät Kolmas Johanneksen kirje:een, tavoitteenamme tarjota laaja ja täydellinen näkemys tästä aiheesta, joka on niin tärkeä nykyään. On tärkeää ymmärtää Kolmas Johanneksen kirje:n merkitys ja sen vaikutus elämämme eri osa-alueisiin, minkä vuoksi tämä artikkeli pyrkii tarjoamaan kattavan ja rikastuttavan näkemyksen siitä.
Kolmas Johanneksen kirje | |
---|---|
Ἡ ἐπιστολὴ τοῦ Ἰωάννου Γ΄ | |
Raamattu Uusi testamentti |
|
Synty | |
Kirjoittaja (perint.) | Johannes |
Kirjoituspaikka | Efesos tai sen lähellä[1] |
Ajoitus | n. 85–95 jaa.[1] |
Teksti | |
Genre | kirje |
Alkukieli | koinee-kreikka |
Lyhenne | 3. Joh. |
Lukuja | 1 |
Jakeita | 15 |
Edeltävä: < 2. Joh.Seuraava: Juud. > |
|
Kolmas Johanneksen kirje (m.kreik. Ἡ ἐπιστολὴ τοῦ Ἰωάννου Γ΄, Hē epistolē tū Iōannū 3) on yksi Uuden testamentin kirjeistä. Sen on kirjoittanut apostoli Johannes.
Perimätiedon mukaan kirjoittajana on pidetty Johannesta, ja kirjoituspaikkana Efesosta. Johannes kirjoitti kirjeen todennäköisesti vanhalla iällä, ensimmäisen vuosisadan loppupuolella.
Kirje on osoitettu Gaiukselle, mutta ei ole tietoa siitä, kuka Uudessa testamentissa mainittu Gaius on kyseessä. Kyseessä saattaa olla samanniminen kristitty Makedoniassa (Ap.t. 19:29), Korintissa (Room. 16:23) tai Derbessä (Ap. t. 20:4).
Kirjeen kieli on huomattavan samanlaista kuin Toisessa Johanneksen kirjeessä. Siksi tutkijat pitävät yleensä kirjoittajana varmuudella samaa henkilöä. Jonkin verran enemmän on epäilty sitä, että sama henkilö olisi kirjoittanyt myös Johanneksen evankeliumin, Ensimmäisen Johanneksen kirjeen ja Johanneksen ilmestyksen.
Kirjeen kirjoittaja halusi jättää Gaiuksen haltuun joukon kristittyjä, joita johti Demetrius. Gaiuksen tehtävä oli suojella heitä, sillä he olivat muukalaisia hänen kotipaikallaan. He olivat tulleet sinne saarnaamaan evankeliumia. Tämän vuoksi kirjoittaja pyrkii antamaan mainituista henkilöistä hyvän todistuksen.
Demetrius oli todennäköisesti kiertelevä saarnaaja, jonka tarkoitus oli korjata seurakunnissa valloillaan olleet harhaopit. Harhaoppisista opettajista mainitaan kirjeessä nimeltä Diotrefes. Hän oli sulkenut seurakunnan ovet kierteleviltä saarnaajilta, parjasi apostoleja, eikä suostunut lukemaan apostolista alkuperää olleita kirjeitä.