Tässä artikkelissa tutkimme Lara Croft:n vaikutusta tämän päivän yhteiskuntaan. Ilmestymisestään lähtien Lara Croft on kiinnittänyt ihmisten huomion ympäri maailmaa ja synnyttänyt intohimoisia ja tunteellisia keskusteluja. Vuosien varrella Lara Croft on kehittynyt ja sopeutunut yhteiskunnan muutoksiin ja vaikuttanut jokapäiväisen elämän eri osa-alueisiin. Tämän analyysin avulla tutkimme Lara Croft:n roolia kulttuurissa, politiikassa, taloudessa ja muilla aloilla sekä sen vaikutusta siihen, miten ihmiset näkevät ympäröivän maailman. Kriittisen ja pohdiskelun avulla pyrimme ymmärtämään paremmin Lara Croft:n vaikutusta yhteiskuntaamme.
Lara Croft | |
---|---|
Lara Croft pelissä Lara Croft Tomb Raider: Legend |
|
Pelisarja | Tomb Raider |
Ensimmäinen peli | Tomb Raider (1996) |
Luoja | Toby Gard[1] |
Ääninäyttelijä (englanti) |
|
Ääninäyttelijä (japani) |
Yūko Kaida |
Liikenäyttelijä | (2013–) |
Live-näyttelijä | |
Lisää peliartikkeleitavideopelien teemasivulla |
Lara Croft on Tomb Raider -toimintaseikkailupelisarjan päähahmo. Pelien ohella Lara on seikkaillut myös Top Cow Productionsin sarjakuvissa, musiikkivideoissa ja kolmessa elokuvassa.
Lara Croftin on kehittänyt Core Designilla 1990-luvulla työskennellyt Toby Gard Tomb Raider -peliä varten. Tarkoituksena oli luoda Indiana Jones -tyylinen seikkailupeli[2], ja ajatus naissankarittaresta syntyi halusta tehdä jotain repäisevää ja uutta. Gard on kertonut vaikuttuneensa siitä, kuinka suosittuja Virtua Fighter -pelin naishahmot olivat pelihalleissa 1990-luvun alussa.[3] Gard kertoo luoneensa ainakin viisi erilaista hahmosommitelmaa ja suunnitelleensa aluksi miespuolista seikkailijaa, mutta lopulta naishahmo toimi hänen mielestään paremmin.[4]
Peliyrityksen johtoryhmä suhtautui ideaan alkuun hyvin epäilevästi, mutta he näyttivät naishahmon luomiselle silti vihreää valoa. Seuraavilla pelimessuilla vasta alkutekijöissään olevan pelin hyvin suppea demo keräsi suurta kiinnostusta, pääosin Laran ansiosta.
Gardin tarkoituksena oli tehdä sankarittaresta hienostuneempi ja sankarillisempi kuin Eidoksen markkinoinnin ajatus.[5][6] Näkemyseroista johtuen Gard ja ensimmäisen pelin pääohjelmoija Paul Douglas päätyivät lähtemään yrityksestä tämän seurauksena.[6]
Ensimmäinen Tomb Raider -peli julkaistiin vuonna 1996. Sittemmin Lara on jo seikkaillut yli kymmenessä sarjan pelissä eli pelikoneilla ja alustoilla.
Pelisarjan pääosat ovat:
Hahmon alkuperäisiä kaavailtuja nimiä olivat Laura Cruise ja Laura Cruz. Tarinan muotoutuessa ja myös markkinointisyistä hahmosta tehtiin enemmän englantilaisempi, ja nimi muutettiin lopulliseen brittiläisempään muotoon Lara Croft.
Lara Croft on selkeästi noussut X-sukupolven seksisymboliksi, ja aika ajoin jopa julkaisuyhtiö Eidos Interactive on tietoisesti tukenut tätä kehitystä. Ydinfanijoukko kuitenkin katsoo, että monessa suhteessa kehitys on alentanut Laran arvoa itsenäisenä ja vahvana naissankarina, ja tehnyt Laran pelkäksi pinup-tytöksi. Tämän tiedostivat lopulta myös pelintekijät, ja näiden imagoristiriitojen vuoksi tekijätiimistä lähtenyt Toby Gard tuotiin Lara Croft Tomb Raider: Legendin kehittelytiimiin jälleen mukaan, ja pääpaino palasi arkeologiaan.
Lara Croftin taustatarinaa on muutettu radikaalisti alkuperäisestä. Nykyinen versio, jonka ensimmäinen elokuva ja Legend-peli lanseerasivat, poikkeaa täysin ensimmäisissä pelisarjan osissa esitetystä henkilöhistoriasta.
Lordi Henshingly Croftin tyttärenä Lara Croft kasvatettiin aristokratian suljetussa, tenniksenpeluun, palveluskunnan ja pienten koirien kansoittamassa maailmassa. Tämä kaikki kuitenkin muuttui, kun hän siirtyi arvostettuun Gordonstounin kouluun ja siellä oleskellessaan rakastui Skotlannin vuoristomaisemiin. Myöhemmin, vaihdettuaan sveitsiläiseen yläkouluun, hän alkoi harrastaa extremehiihtoa ja vietti loman Himalajalla etsien haastavia rinteitä. Paluumatkalla kuitenkin tapahtui tragedia: kone putosi keskellä Himalajan vuoristoerämaata – Lara oli onnettomuuden ainoa eloonjäänyt.
Kun Lara viikkoja myöhemmin käveli vuoristokylään, olivat hänen kokemansa koettelemukset vaikuttaneet häneen syvästi. Lara ei enää kestänyt yläluokkaisen elämän tukahduttavaa ilmapiiriä ja ymmärsi tuntevansa olevan elossa vain matkustellessaan itsekseen. Huolimatta elämänmuutoksesta Larassa ovat silti säilyneet hänen kasvatuksensa ydinpiirteet, erityisesti kohtelias ja korostetun yläluokkainen puhetapa.
Laran vanhemmat olivat toivoneet Laran menevän naimisiin Farringdonin jaarlin kanssa eivätkä halunneet ymmärtää valintoja, joita Lara oli tekemässä. Kun kuilu vanhempien ja tyttären välillä kasvoi liian suureksi, tapahtui välirikko ja vanhemmat lakkasivat tunnustamasta Laraa tyttärekseen. Jopa kaikki taloudellinen tuki lopetettiin.
Englannissa käydessään Lara asuu kauan sitten perimässään kartanossa Surreyssa. Aikoinaan hän ei keksinyt sille käyttöä mutta nyt hän on ymmärtänyt rakennuksen sopivan vähintäänkin hänen löytöjensä säilytykseen. Hän on myös rakennuttanut ulkoilmaharjoitteluradan tiluksille pysyäkseen kunnossa.
Lara ei pidä seikkailuarkeologiaa ammattina, vaan elämäntapana – vaikkakin hän on joskus tehnyt myös palkallisia keikkatöitä. Rahoittaakseen erikoisen elämäntyylinsä hän kirjoittaa matkakirjoja. Sarjassa on ilmestynyt jo muun muassa kirjat Tyrannosaurus jauhaa jalkaani ja Isojalkaa jahtaamassa. Laran on kuultu usein pahoittelevan ajanpuutetta kirjoittamisen suhteen.
Lara Croftin nimissä tehtyjen merkittävien arkeologisten löytöjen listalta löytyvät muun muassa Atlantis sekä Xianin tikarin viimeinen leposija. Näiden lisäksi hänen kuuluisuuttaan ovat lisänneet Alaskan pikatien ajaminen aloittaen Tierra del Fuegosta Etelä-Amerikasta ennätysajassa (vaikkakin Guinnessin ennätyskirja myöhemmin poisti merkinnän johtuen Laran ”vastuuttomasta ajotavasta”) sekä lumimiehen jäljittäminen ja surmaaminen Pohjois-Amerikassa.
Laran ääninäyttelijä on vaihtunut useita kertoja.
Eidos Interactive on pelisarjan historian alusta asti käyttänyt markkinoinnissa virallista Lara-mallia, eli yksi nainen valitaan poseeraamaan Laran hahmossa pelimessuilla ja muissa alan tilaisuuksissa. Osa faneista seuraa kehitystä hyvin tarkasti, toiset pitävät sitä pelkkänä lieveilmiönä.
Lara-mallit kautta aikojen:
Crystal Dynamics lopetti Lara Croft -mallien käytön vuonna 2010.
Vuonna 2001 ensi-iltansa saaneessa ensimmäisessä elokuvassa Lara Croft: Tomb Raider nimiroolissa esiintyi Angelina Jolie ja muissa keskeisissä rooleissa muun muassa Jon Voight ja Daniel Craig. Nuorta Laraa elokuvassa esitti Rachel Appleton.[8] Jolien jatkoi roolissa vielä toisessa elokuvassa Lara Croft Tomb Raider: Elämän lähde, joka sai ensi-iltansa vuonna 2003. Molemmat elokuvat menestyivät taloudellisesti, vaikka arvostelut olivatkin ristiriitaisia.
Kolmatta Lara Croft -elokuvaa Tomb Raider alettiin kuvata tammikuussa 2017, ja sen ensi-ilta oli 16. maaliskuuta 2018.[9] Pääosanäyttelijäksi vaihtui Alicia Vikander.[10] Vikander on kiinnitetty rooliin jatko-osaan Tomb Raider, joka on suunnitteilla vuodelle 2022.[11]
Lisäksi on tehty merkittävä itsenäinen elokuvaprojekti, Tears of The Dragon, jossa pääosaa esittää Valerie Perez.lähde?