Nykymaailmassa Perttelin kirkko on ongelma, josta on tullut yhä tärkeämpi yhteiskunnassa. Perttelin kirkko on syntymästään lähtien ollut keskustelun ja kiinnostuksen kohteena, synnyttänyt ristiriitaisia mielipiteitä ja herättänyt uteliaisuutta niin asiantuntijoissa kuin maallikoissakin. Perttelin kirkko on vakiinnuttanut asemansa maailmanlaajuisesti kiinnostavana aiheena joko arkielämään kohdistuvan vaikutuksensa, historiallisen merkityksensä tai eri alueiden vaikutuksensa vuoksi. Tässä artikkelissa tutkimme Perttelin kirkko:n eri puolia ja keskustelemme sen tärkeydestä nykyisessä kontekstissa.
Perttelin kirkko S:t Bertils kyrka |
|
---|---|
Sijainti | Pertteli, Salo |
Koordinaatit | |
Seurakunta | Salon seurakunta |
Rakentamisvuosi |
noin 1500–1520 tapuli 1730 |
Materiaali | harmaakivi |
Lisää rakennusartikkeleitaArkkitehtuurin teemasivulla |
Perttelin kirkko (ruots. S:t Bertils kyrka) on keskiaikainen kivikirkko, joka sijaitsee Salossa, entisen Perttelin kunnan alueella. Kivikirkko rakennettiin todennäköisesti noin vuosina 1500–1520.[1]
Harmaakivisen kirkon asehuone on rakennettu vuonna 1750. Alkuperäinen sakaristo on purettu, nykyinen on vuodelta 1828. Kirkon ikkunoita on suurennettu vuonna 1881.[2]
Perttelin alttaritaulu on Robert Wilhelm Ekmanin Kristus Getsemanessa vuodelta 1870.[3]
Erillinen kellotapuli on rakennettu vuosina 1729–1730, sen alaosa on kiveä ja yläosa puuta. Runsaat sata vuotta myöhemmin vuonna 1840 sekä ala- että yläosaa korotettiin. Tapulin yläosa tuhoutui tulipalossa vuonna 1888. Se korjattiin uusgoottilaiseen muotoon vuonna 1889, suunnittelijana oli arkkitehti Helge Rancken.[3]
Museovirasto on määritellyt Perttelin kirkkomaiseman ja Perttelin kirkolle Uskelan Isokylän emäkirkon sivuitse johtavan historiallisen Hiidentien yhdeksi Suomen valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä.[4]