Glenn Gould



Internet on ehtymätön tietolähde, myös Glenn Gould:n osalta. Vuosisatojen ja vuosisatojen mittainen inhimillinen tieto Glenn Gould:stä on valunut ja valuu edelleen verkkoon, ja juuri siksi siihen on niin vaikea päästä käsiksi, sillä löydämme paikkoja, joissa navigointi voi olla vaikeaa tai jopa epäkäytännöllistä. Ehdotuksemme on, ettet haaksirikkoutuisi Glenn Gould:ää koskevien tietojen mereen ja että pääsisit kaikkiin viisauden satamiin nopeasti ja tehokkaasti.

Tässä tarkoituksessa olemme tehneet jotain, joka menee pidemmälle kuin itsestäänselvyys, keräämällä ajantasaisimmat ja parhaiten selitetyt tiedot Glenn Gould:stä. Olemme myös järjestäneet sen niin, että se on helppolukuinen, minimalistisen ja miellyttävän muotoilun ansiosta, mikä takaa parhaan käyttökokemuksen ja lyhimmän latausajan. Teemme sen sinulle helpoksi, jotta sinun tarvitsee vain huolehtia siitä, että opit kaiken Glenn Gould:stä! Jos siis olet sitä mieltä, että olemme saavuttaneet tarkoituksemme ja tiedät jo kaiken, mitä halusit tietää Glenn Gould:stä, otamme sinut mielellämme takaisin näihin sapientiafi.com:n rauhallisiin meriin, kun tiedon nälkäsi herää uudelleen.

Glenn Herbert Gould [ Gu: LD ] (syntynyt Syyskuu 25, 1932 in Toronto , Ontario , Canada; Lokakuu 4, 1982 samassa julkaisussa) oli kanadalainen pianisti , säveltäjä , urkuri ja musiikin tekijä. Hänet tunnetaan parhaiten Bach -tallenteistaan.

Elämä

Glenn Gould oli vanhempiensa Russell Herbert ("Bert") Goldin (1901-1996) ja Firenzen ("Flora") Emma Goldin (1891-1975) ainoa ja haluttu lapsi, syntynyt Grieg. Sukunimi Gold muutettiin Gouldiksi vuonna 1939. Hänen isänsä oli amatööri -viulisti ja äiti pianisti ja urkuri. Florence Gould oli kaukana sukulaisesta säveltäjä Edvard Griegiin , joka oli ollut hänen isoisänsä serkku. Gould oppi soittamaan pianoa ja lukemaan musiikkia äidiltään, joka halusi lapsensa olevan muusikko, ja opetti Glennille seitsemän vuotta kolmen vuoden iästä lähtien . Hän odotti hänen laulavan pelatessaan. Hänestä oli erittäin vaikeaa katkaista tämä tapa myöhemmin.

koulutus

Kymmenen vuoden iästä lähtien hän osallistui Toronton kuninkaalliseen musiikkikonservatorioon. Siellä hän opiskeli pianonsoittoa Alberto Guerrero , urut jossa Frederick C. Silvester ja musiikin teoriaa Leo Smith . Guerreron oppilaat oppivat erityistä pianonsoitotekniikkaa. Tässä kosketustekniikassa herkistetään sormenpäitä painamalla leikkisormi alas toisella kädellä ja vapauttamalla se sitten uudelleen. Tavoitteena on luoda tunne, että avaimia vedetään ylös, ja avaimen jousitus on keskeinen rooli. Kyse on siis enemmän painikkeen vapauttamisesta. Tämä on järkevää myös yksittäisten nuottien keston suhteen, mikä tekee Gouldin soitosta niin erityisen. Tämän tyyppisellä napautuksella toisen käden sormi, kun se vedetään ylös, vetää kokonaisuuden ylös, vastaa kunkin näppäimen painotusta . Lisäksi Guerrero istui hyvin matalalla pianon ääressä ja lähellä näppäimiä, kuten Gould myös teki, joten aikuisena hän otti aina mukanaan pianotuolin, jonka istuinkorkeus oli 33 cm. Normaali pianotuoli on 51-60 cm korkea. Tuolin alkuperäinen on Toronton kirjastossa.

Konsertin elämä

Hänen kansainvälinen läpimurtonsa tuli vuonna 1955 hänen debyyttinsä Yhdysvalloissa New Yorkissa . Seuraavana päivänä tuottaja Columbia Recordsilta kutsui hänet levytykselle studiossaan. Kuuluisa ensimmäinen studiotallenne Johann Sebastian Bachin Goldberg -muunnelmista tehtiin ( live -tallenne kanadalaisen yleisradioyhtiö CBC: n vuonna 1954 nauhoittamasta teoksesta julkaistiin vasta CD: llä vuosikymmeniä myöhemmin). Gould pysyi etiketissä koko elämänsä. Vuosien 1955 ja 1964 välillä Gould esiintyi laajalti Pohjois -Amerikassa ja Euroopassa. Vuonna 1957 hän esiintyi kahden viikon ajan Neuvostoliitossa , missä yleisön innostus innosti häntä syvästi.

Studioelämä

Hän kuitenkin kyllästyi yhä useammin esiintymään konserteissa, koska hän piti yhden taiteilijan esitystä suuren joukon ihmisten edessä arvottomana taiteilijaksi ja sopimattomaksi musiikille. Vuodesta 1964 hän keskittyi kokonaan sähköiseen mediaan eikä antanut yhtäkään julkista konserttia ennen kuolemaansa. CBS: lle tehtiin myös lukuisia äänitallenteita ; CBC: lle hän tuotti ääni- ja elokuvanauhoituksia sekä kolme dokumenttielokuvaa. Gould oli hyvin kiinnostunut äänitysprosessista, ja siksi hänellä oli oma äänitysstudio, jossa hän tutki vaikutuksia leikkaamalla yhteen tallenne useista versioista (" otoista ") musiikilliseen argumenttiin. Ajan myötä Gouldista tuli yhä enemmän riippuvainen hallinnasta, joten jopa sanomalehti- ja televisiohaastattelut kirjoitettiin sanasta sanaan itse. Gouldin tapa työskennellä äänitysstudiossa dokumentoitiin vuonna 2017 painoksessa Glenn Gould - The Goldberg Variations: The Complete Unreleased Recording Sessions, kesäkuu 1955 , tuottaja Robert Russ . Sarja sisältää täydet tallennusistunnot hänen debyyttialbumilleen Goldberg Variationin kanssa, mukaan lukien keskustelut tuottaja Howard H. Scottin kanssa.

Yksityiselämä

Vuosina 19671972 hän asui Torontossa kanadalaisen taidemaalarin Cornelia Fossin, säveltäjän ja kapellimestarin Lukas Fossin vaimon kanssa , jota Gould ihaili , ja heidän kaksi lastaan. 1970 -luvulla hänellä oli työ- ja rakkaussuhde sopraano Roxolana Roslakin kanssa .

Vuonna 1982, vain muutama kuukausi Goldbergin muunnelmien toisen studiotallenteen ilmestymisen jälkeen ja yhdeksän päivää 50 -vuotispäivänsä jälkeen, Gould kuoli aivohalvaukseen liittyviin komplikaatioihin . Hän ei voinut enää todistaa tämän toisen nauhoituksen menestystä. Gould on haudattu vanhempiensa kanssa Mount Pleasant -hautausmaalle kotikaupungissaan Torontossa.

ohjelmisto

Gouldin tallenteet keskittyvät barokkiin , klassiseen ja klassiseen moderniin ajanjaksoon . Tämä sisältää lähes kaikki Johann Sebastian Bachin pianoteokset , useimmat Beethovenin ja kaikki Mozartin sonaatit , Arnold Schönbergin , Anton Webernin ja Alban Bergin kaikki pianoteokset sekä kaikki sonaatit pianolle ja puhallille Paul Hindemithin säestyksellä. .

Gouldin joskus jyrkästi muotoiltu peli on kiistanalainen. Vaikka tämäntyyppinen tulkinta oli erittäin menestyksekäs barokkimusiikissa cembalon jäljitelmänä, kriitikot hylkäsivät suurelta osin hänen röntgensäteellä leikatut Mozart-sonaatit. Gouldilla, joka kerran kutsui itseään puoliksi leikillään viimeiseksi puritaaniksi, oli vaikea suhde romanttisiin säveltäjiin ja heidän teoksiinsa, koska hän näki musiikin rakenteellisen elementin liian laiminlyötyksi tämän musiikillisen aikakauden teoksissa. Joitakin romanttisen musiikin tallenteita on kuitenkin olemassa, esim. B. kymmenen intermezzi, neljä balladeja ja kaksi Rhapsodies mukaan Johannes Brahms , viisi laulua ilman sanoja jota Felix Mendelssohn Bartholdy , piano sonaatti nro 3 molli, jonka Frédéric Chopin (jonka musiikki, kuten Robert Schumannien hän itse hylkäsi), piano sonaatit Aleksandr Skrjabin sekä piano musiikkia, laulua ja melodraama Enoch Arden mukaan Richard Straussin ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä tallennuksen legendaarisen suorituskyvyn 1. pianokonserton Johannes Brahmsin kanssa Leonard Bernstein on kapellimestari pöydälle. Gould tallennettu vähän tunnettu Variations Chromatiques Op. 3 päässä Georges Bizet yhdessä Pianosonaatti E-molli op. 7 mukaan Edvard Grieg . Lisäksi Gould soitti orkesterilla Wagnerin Siegfried Idyllia , jonka hän myös äänitti flyygelille yhdessä useiden muiden Wagnerin teosten transkriptioiden kanssa . Tämäntyyppinen tallennus sisältää myös Franz Lisztin (hänellä oli myös voimakas vastenmielisyys omiin teoksiinsa) Beethovenin viidennen ja kuudennen sinfonian transkriptiot , jotka hän teki vuonna 1968 Columbia Recordsille (5. sinfonia) ja kanadalaiselle radiolle (6. sinfonia). äänikantajilla.

Gouldin tulkintoja

Gould ei halunnut saavuttaa romanttisia vaikutuksia tulkinnoissaan. Esimerkiksi hän soitti barokkimusiikkia tiukasti rytmisesti, mistä kriitikot usein häntä syyttivät. Financial Timesin musiikkikriitikko Dominic Gill kirjoitti vuonna 1970 kunnianosoituksessaan Gouldin 1955 Goldberg -tallenteen uusinnasta:

Yksi [arvioija] meni niin pitkälle, että vertasi Gouldia Moogin elektroniseen syntetisaattoriin , kun taas toiset etsivät termejä, kuten "kliininen" tai "jäinen". Jos kuuntelet nauhoitusta tänään, mikään näistä vertailuista tai adjektiiveista ei näytä pätevän eikä tee oikeutta asiaan. Voimme puhua eksentrisestä vain siltä osin kuin nopeat temput asetetaan joskus hyvin, hyvin nopeasti ja hitaat hyvin hitaasti; mutta tekstuurit ovat aina niin kristallinkirkkaita, että ne unohtavat vaarallisimmat nopeudet. Se on myös todiste huomattavasta oivalluksesta ja runoutta viileästä, loistavasta yksinkertaisuudesta, joka ei suinkaan sulje pois lempeyttä.

Myös Johann Sebastian Bachin teosten tallenteet vahvistivat sen pätevyyden, joka jatkuu edelleen. Mutta hän erottui myös tulkkina Ludwig van Beethovenin teoksista , jotka hänen tallenteissaan ovat osittain nuorekkaita ja kiihkeitä, osittain mietteliäitä ja tunnelmallisia. Hänet tunnettiin myös Schönbergin tulkkina.

Hänen epäkunnioittava suhde joihinkin säveltäjiin, kuten Beethoveniin ja erityisesti Mozartiin, on tunnettu. Gould esitteli kiistanalaisen täydellisen tallenteen Mozartin pianosonaateista. Hän kuvaili Mozartia kohtalaisen lahjakkaana säveltäjänä, joka kuoli liian myöhään eikä liian aikaisin. Glenn Gould vahvisti myöhemmin tämän provosoivan lausunnon haastattelussa Bruno Monsaingeonin kanssa vuonna 1976 , mutta korosti varhaisen työn laatua ja kuvaili KV 284: tä suosikkisonaatikseen. Joachim Kaiser piti tätä lausuntoa kevytmielisenä suhteessa Mozartin tärkeisiin myöhäisiin teoksiin, kuten Taikahuiluun , mutta selitti sen sillä, että nuori Mozart oli merkittävästi rohkeampi muodon keksijä kuin myöhemmin.

Gould ei nähnyt itseään pelkästään lisääntymistulkkina, vaan luovana säveltäjänä, joka teki musiikkia. Tämä on viime kädessä syy hänen pyrkimyksiään esittää tuttua musiikkia usein tuntemattomalla tavalla. Hänen tavoitteenaan oli paljastaa musiikin puolia, jotka perinteet ovat jättäneet huomiotta. Tämä selittää hänen mieltymyksensä vähemmän suositulle musiikille, kuten Bachille, joka monimutkaisuutensa vuoksi tuli suosituksi laajan yleisön keskuudessa vasta myöhäisessä vaiheessa. Gould ei yrittänyt tuoda tätä musiikkia lähemmäksi yleisöä tavallisten romanttisten ohjelmistojen tulkitsevien lähestymistapojen kautta, vaan uskalsi soittaa barokkimusiikkia kaikessa sen erityispiirteessä vilkkaalla tavalla ja ilman akateemista kurinalaisuutta, aina tarkasti ja hallitusti.

Hiljainen mutta kuultava humina on Gouldin pianotallenteiden tyypillinen elementti. Se voidaan kuulla monista hänen tallenteistaan, erityisesti hänen toisesta Goldberg -muunnelmien tallenteestaan . Gould sanoi haastattelussa, että hän pitää huminaa enemmän ärsyttävänä tapana. Siitä huolimatta hän pelkäsi, että jos hän luopuu omituisuudestaan, hänen pianonsoitonsa kärsii. Hänen valintansa erittäin nopeista (ja joskus epätavallisen hitaista) tempoista oli usein kiistanalainen . Hänen soittotekniikkansa antoi hänelle läpinäkyvyyden, joka korosti musiikin moniäänistä kontekstia. Kuitenkin Gould esitti myös romanttisen puolen Brahms -tallenteissaan (Intermezzi, Vier Balladen).

Radio -dokumentteja ja kirjoituksia

Hänen musiikkitallenteistaan vähemmän tunnettuja ovat Gouldin CBC: n radiodokumentit , jotka ovat saaneet paljon kriittistä suosiota. Yksi niistä on Solitude Trilogy , kolmen radiosarjan sarja elämästä napapiirin pohjoispuolella. Se koostuu ensimmäisestä osasta, Idea of North , joka on noin pohjoisessa ja sen asukkaiden, Latecomers , ohjelma noin Newfoundlandin ja Hiljainen osavaltiossa , kuunnelma siitä Mennonites vuonna Manitoba . Kaikissa Solitude -trilogian osissa käytetään tekniikkaa, jota Gould itse kutsui " kontrapunktiradioksi ". Useat ihmiset puhuvat samanaikaisesti, mutta eivät sattumalta. Yksittäisten ihmisten sanojen merkitys täydentää toisiaan - samanlainen kuin fuuga . Gouldin tuottaja näissä dokumentteissa, Lorne Tulk, sanoi kerran, että Gould kehitti tämän tekniikan pohjoisen ideaan tietyssä hätätilanteessa. Esityksen annettiin kestää vain 60 minuuttia, mutta Gouldilla oli materiaalia vielä 14 minuuttia, jota hän halusi käyttää. Näin hän, joka arvosti suuresti barokin sävellystekniikoita , keksi ajatuksen kohdella puhuttua kuin kontrapuntaa.

Gouldin kirjoitukset on koottu kahteen osaan, myös saksaksi. Yksinäisyys -trilogia valittiin The Wiren 100 levyyn, jotka sytyttivät maailman tuleen (kun kukaan ei kuunnellut) .

Sävellykset

  • Jousikvartetto op.1
  • Haluatko siis kirjoittaa fuugon neljälle äänelle ja jousikvartetolle
  • Pianosonaatti (keskeneräinen)
  • Sonaatti fagotille ja pianolle
  • Kaksi kappaletta pianolle (1951/52)
  • Viisi lyhyttä kappaletta pianolle (1951)
  • Lieberson Madrigal
  • Kadensseineen varten Beethovenin ensimmäinen pianokonsertto

Palkinnot ja kunnianosoitukset

  • 1969: Molson -palkinto
  • 1983: Kuoleman jälkeinen johdatus Kanadan Music Hall of Fameen
  • 1990: Kultalevy albumille Goldberg Variations Sveitsissä
  • 1997: The Glenn Gould School - uudelleennimeäminen n Royal konservatoriossa Professional School , joka perustettiin vuonna 1987 , joka on osa Royal konservatoriossa Toronton edistyneille opiskelijoille ja musiikin ammattilaisia, kunniaksi Glenn Gould, joka itse opiskeli Toronton Konservatorio

Fontit

  • John PL Roberts (toim.): Letters . Piper, München 1999, ISBN 3-492-22939-5 .
  • Hans-Joachim Metzger (kääntäjä): Bachista Bouleziin . Julkaisussa: Tim Page (toim.): Kirjoituksia musiikista . nauha 1 . Piper, München 1986, ISBN 3-492-23614-6 .
  • Konserttisalista äänitysstudioon . Julkaisussa: Tim Page (toim.): Kirjoituksia musiikista . nauha 2 . Piper, München 2002, ISBN 3-492-23615-4 .

Elämäkerrat ja niihin liittyvät asiat

  • Kevin Bazzana: Ihmeellistä outoa: Glenn Gouldin elämä ja taide . Oxford University Press, New York 2004, ISBN 0-19-517440-2 .
  • Kevin Bazzana: Glenn Gould: Elämäkerta . Painos CD: llä. Schott, Mainz 2006, ISBN 978-3-7957-0570-1 .
  • Kevin Bazzana: Glenn Gould tai tulkinnan taito . Bärenreiter Metzler, Kassel 2001, ISBN 978-3-7618-1492-5 .
  • Jonathan Cott, Glenn Gould: Puhelinkeskustelut Glenn Gouldin kanssa . Alexander-Verl, Berliini 2012, ISBN 978-3-89581-296-5 .
  • Otto Friedrich: Glenn Gould: elämäkerta . 1. painos. Wunderlich, Reinbek 1991, ISBN 3-8052-0513-9 .
  • Glenn Gould: elämä kuvina . Nicolai, Berliini 2002, ISBN 3-87584-475-0 .
  • Katie Hafner: Romanssi jalustalla: Glenn Gouldin pakkomielteinen etsintä täydellistä pianoa varten . 1. painos. Schott, Mainz 2009, ISBN 978-3-7957-0657-9 .
  • Andrew Kazdin: Glenn Gould: muotokuva . Schweizer Verlagshaus, Zürich 1990, ISBN 3-7263-6631-8 .
  • Malcolm Lester: Glenn Gould: elämä kuvissa . Doubleday, Toronto 2002, ISBN 0-385-65903-2 .
  • Glenn Gould, John McGreevy (toim.): Glenn Gould Variation, By Himself and his Friends . 1. painos. Doubleday, Toronto 1983, ISBN 0-385-18995-8 (toinen Gouldista julkaistu kirja; sisältää Gouldin itsensä kirjoituksia, joita ei tuolloin vielä ollut saatavana kirjamuodossa, ja kumppaneita).
  • Geoffrey Payzant: Glenn Gould: Musiikki ja mieli . 6. painos. Key Porter, Toronto 1997, ISBN 978-1-55013-858-0 (ensimmäinen elämäkerta; julkaistu Gouldin elinaikana).
  • Michael Stegemann : Glenn Gould: Elämä ja työ . Piper, München 2007, ISBN 978-3-492-25056-6 .
  • Michael Stegemann: Glenn Gould -trilogia - yksi elämä. (Radiosoitto, elämäkerta, äänikirja, musiikki ja alkuperäiset äänet), 3 CD -levyä, 230 minuuttia, Sony Classical, saksaksi ja englanniksi.
  • Sandrine Revel: Glenn Gould - elämä out -beat . Toim.: Anja Kootz. Saksan ensimmäinen painos. Knesebeck, München 2016, ISBN 978-3-86873-750-9 .

Kirjalliset esitykset

  • Thomas Bernhard : Häviäjä . Suhrkamp, Frankfurt 1983, ISBN 978-3-518-37997-4 .
    • Yksityiskohtainen esitys: kirjoittanut Julia Kerscher, Critical Edition , 35, 2016: »Ystävyys, taiteilijaystävyys! Ajattelin, Jumalani, mikä hulluus! «(Henkinen) ystävyys miesten välillä Thomas Bernhardin teoksessa" Der Untergeher ".
  • James Strecker: Variaatioita Geniusista (runosarja Glenn Gouldista, joka luetaan Glenn Gouldin arkistossa, katso verkkolinkit).
  • Attila Csampai (toim.): Glenn Gould: valokuvasviittejä . Schirmer / Mosel, München 1995, ISBN 3-88814-736-0 .
  • Jean-Yves Clément: Glenn Gould tai sisäpiano. Kääntäjä: Maja Ueberle-Pfaff. Kuvia Don Hunstein. Vapaa hengellinen elämä , Stuttgart 2017

Elokuvat

  • Glenn Gould - Alkemisti. TV-muotokuva, Kanada, 1974/2002, haastattelu: Bruno Monsaingeon , ohjaaja: François-Louis Ribadeau, 17 videoleikettä
  • Kaupungit - Glenn Gouldin Toronto. Kaupunkikuva, Kanada, 1979, ohjaaja: John McGreevy, kirja: Glenn Gould, 49 minuuttia
  • Kolmekymmentäkaksi lyhytelokuvaa Glenn Gouldista. Elokuvaansa, Kanada, 1993, 98 min., Käsikirjoitus ja ohjaus François Girard, ( kolmekymmentäkaksi lyhytelokuvia Glenn Gould on Internet Movie Database )
  • Glenn Gould: Ajan ulkopuolella. (Alkuperäinen nimi: Au delà du temps. ) Dokumenttielokuva, Ranska, Kanada 2005, 106 min., Käsikirjoitus ja ohjaaja Bruno Monsaingeon
  • Glenn Gould. Nero ja intohimo. (OT: Genius Within: The Inner Life of Glenn Gould. ) Dokumenttielokuva, Kanada, Saksa, 2009, 84 min., Käsikirjoitus ja ohjaaja: Michèle Hozer, Peter Raymont, tuotanto: White Pine Pictures, ZDF , yhteenveto Toronton kansainvälinen elokuvafestivaali

Kronologinen luettelo Glenn Gouldin tallenteista

Studiotallenteet vuosina 19561982.

vuosi otsikko Tallennettu Tarra, sarjanumero
1956 Bach: Goldbergin muunnelmat 10-16 Kesäkuuta 1955 CBS 30th Street Studiossa Columbia Masterworks, ML 5060
1956 Beethoven: Pianosonaatit nro 30-32 20.-29. Kesäkuuta 1956 CBS 30th Street Studiossa Columbia Masterworks, ML 5130
1957 Bach: Konsertto nro 1 D -Minor, BWV 1052 ja Beethoven: Konsertto nro 2 B -duuri, op. 19 9-11 30. huhtikuuta ja 30. huhtikuuta 1957 CBS 30th Street Studiossa Columbia Masterworks, ML 5211
1957 Bach: Partitas nro. 5 ja 6; Fugat F-terävässä ja E-duuri
  • Partita nro 5 G -duuri, BWV 829
  • Partita nro 6 e -molli, BWV 830
  • Fuuga nro 9 E -duuri, BWV 878
  • Fuuga nro 14 f -molli, BWV 883
Columbia Masterworks, ML 5186
1958 Haydn: Sonaatti nro. 3 E-duuri; Mozart: Sonaatti nro. 10 C -duuri, K.330; Fantasia ja fuuga C -duuri, K.394 Columbia Masterworks, ML 5274
1958 Beethoven: Konsertto nro 1 C -duuri; Bach: Konsertto nro 5 f -molli

(yhdessä Vladimir Golschmannin / Columbian sinfoniaorkesterin kanssa )

Columbia Masterworks, ML 5298
1959 Berg: Sonaatti pianolle, op. 1; Schoenberg: Kolme pianopalaa, op. 11; Krenek: Sonaatti nro 3 pianolle, op. 92, ei. 4
  • Berg: Pianosonaatti, op. 1
  • Schoenberg: Kolme pianopalaa, op.11
  • Krenek : Pianosonaatti nro 3, op. 92, nro 4
Columbia Masterworks, ML 5336
1960 Gould: Jousikvartetto nro 1
  • Jousikvartetto f -molli, op.1

(esittäjä Symphonia Quartet)

Columbia Masterworks, ML 5578, MS 6178
1960 Beethoven: Pianokonsertto nro 3 c -molli, op. 37

(yhdessä Leonard Bernsteinin / Columbian sinfoniaorkesterin kanssa)

Columbia Masterworks, ML 5418
1960 Bach: italialainen konsertto F -duuri ja Partita nro. 1 ja 2 Columbia Masterworks, ML 5472
1961 Brahms: 10 Intermezziä
  • Intermezzo A -duuri, op. 76, nro 6
  • Intermezzo a -molli, s. 76, nro 7
  • Intermezzo E -duuri, op.116, nro 4
  • Intermezzo E -duuri, op.117, nro 1
  • Intermezzo B -molli, op.117, nro 2
  • Intermezzo c terävässä molli , op.117, nro 3
  • Intermezzo a -molli, op.118, nro 1
  • Intermezzo A -duuri, op.118, nro 2
  • Intermezzo e -molli, op.118, nro 6
  • Intermezzo h -molli, op.119, nro 1
Columbia Masterworks, ML 5637
1961 Beethoven: Pianokonsertto nro 4 G -duuri, op. 58

(Leonard Bernsteinin / New Yorkin filharmonikkojen kanssa )

Columbia Masterworks, ML 6262
1962 Mozart: Pianokonsertto nro 24 c -molli, K. 491 & Schönberg: Pianokonsertto, op. 42 Columbia Masterworks, ML 5739
1962 Bach: Fuugan taide, osa I.
  • Fuugan taide , fugat nro 19

(uruilla)

Columbia Masterworks, ML 5738
1962 Strauss: Enoch Arden (Tennyson), op. 38
  • Enoch Arden

( puhuja Claude Rains )

Columbia Masterworks, MS 6341
1963 Bach: Hyvin karkaistu Clavier, Kirja I Nide I, BWV 846853 Columbia Masterworks, MS 6408
1963 Bach: Partitas 3 & 4, Toccata 7
  • Partita nro 3 a -molli, BWV 827
  • Partita nro 4 D -duuri, BWV 828
  • Toccata nro 7 e -molli
Columbia Masterworks, MS 6498
1963 Bach: Hyvin karkaistu Clavier, Kirja I, osa 2, BWV 854861
  • Hyvin karkaistu Clavier, osa 1, alkusoitot ja fugat nro 916
Columbia Masterworks, MS 6538
1964 Bach: Kahden ja kolmen osan keksinnöt, BWV 772801 (keksinnöt ja sinfoniat) 18.-19. Maaliskuuta 1964 CBS 30th Street Studiossa Columbia Masterworks, MS 6622
1965 Beethoven: Sonaatit nro 5-7, op. 10, Ei. 1-3 Columbia Masterworks, ML 6086, MS 6686
1965 Bach: Hyvin karkaistu Clavier, Kirja I Nide 3, BWV 862869
  • Hyvin karkaistu Clavier, osa 1, alkusoitot ja fugat nro 17-24
Columbia Masterworks, MS 6776
1966 Arnold Schoenbergin musiikki
  • 2 Gesänge baritonille, op.1 (Donald Grammin kanssa, baritoni)
  • Neljä kappaletta, op. 2 (Ellen Faullin kanssa, sopraano)
  • Kolme pianopalaa, op.11
  • The Book of Hanging Gardens, op.15 (Helen Vannin, mezzosopranon kanssa)
  • Kuusi pientä pianopalaa, op.19
  • 5 kappaletta pianolle, op.23
  • Sviitti pianolle, op.25
  • Kaksi pianokappaletta, op
11. kesäkuuta 1964 ja 18. marraskuuta 1965 välisenä aikana Columbia Masterworks, M2S 736
1966 Beethoven: Pianokonsertto nro 5 E-duuri, op. 73, "Keisari"

(yhdessä Leopold Stokowskin / Amerikan sinfoniaorkesterin kanssa )

Columbia Masterworks, ML 6288, MS 6888
1967 Beethoven: Sonaatit pianolle nro. 8-10, op. 13 "Pathétique", op. 14, Ei. 1 ja 2 Columbia Masterworks, ML 6345
1967 Bach: Kolme kosketinkonserttoa, BWV 1054, 1056 ja 1058
  • Konsertto cembalolle ja jousille D -duuri, BWV 1054
  • Konsertto cembalolle ja jousille f -molli, BWV 1056
  • Konsertto cembalolle ja jousille g -molli, BWV 1058

(yhdessä Vladimir Golschmannin / The Columbia Symphony Orchestra kanssa)

Columbia Masterworks, ML 6401
1967 Kanadalaista musiikkia XX vuosisadalla CBS Masterworks , 32 11 0045
1968 Beethoven: Sinfonia nro 5 c -molli, op. 67 (Franz Lisztin transkriptio pianolle) Columbia Masterworks, MS 7095
1968 Bach: Goldbergin muunnelmat 10-16 Kesäkuuta 1955 CBS 30th Street Studiossa, stereokäsittely 1968 Columbia Masterworks, MS 7096
1968 Mozartin pianosonaatit, osa 1 Columbia, MS 7097
1968 Bach: Hyvin karkaistu Clavier, Kirja II, osa I, BWV 870877
  • Hyvin karkaistu Clavier, osa 2, alkusoitot ja fugat nro 18
8. elokuuta 1966, 24. tammikuuta 1967, 20. helmikuuta 1967 CBS 30th Street Studiossa Columbia Masterworks, MS 7099
1968 Glenn Gould: Concert Dropouts - Keskustelussa John McCluren kanssa
  • Konsertti on kuollut
  • Ainoa tekosyy tallennukselle on tehdä se eri tavalla
  • Suuri Get-Sibelius-juoni paljastettuna
  • Elävä yleisö on suuri vastuu
  • Petula Clarkin kappaleet ovat Mendelssohnin jälkeisessä perinteessä
  • Miksi laulan mukana
  • Sähköinen musiikki on tulevaisuus

(John McClure, haastattelija)

Columbia Masterworks, BS 15
1969 Skriabin: Sonaatti nro 3 F-terävässä molli, op. 23 & Prokofjev: Sonaatti nro 7 B-duuri, op.83 Columbia Masterworks, MS 7173
1969 Mozartin pianosonaatit, osa 2 Columbia Masterworks, MS 7274
1969 Bach: Keyboard Concertos, Vol. II
  • Konsertto cembalolle ja jousille E -duuri, BWV 1053
  • Konsertto cembalolle ja jousille A -duuri, BWV 1055
  • Italialainen konsertti (ilman orkesteria)

(yhdessä Vladimir Golschmannin / The Columbia Symphony Orchestra kanssa)

CBS, s. 72840
1970 Bach: Hyvin karkaistu Clavier, Kirja II, II osa, BWV 878-885
  • Hyvin karkaistu Clavier, osa 2, alkusoitot ja fugat nro 916
Columbia Masterworks, MS 7409
1970 Glenn Gould esittää Beethovenin sonaatteja. 8, 14 ja 23 Columbia Masterworks, MS 7413
1970 Beethoven: Variaatioita pianolle Columbia Masterworks, M 30080
1971 Bach: Hyvin karkaistu Clavier, Kirja II, III osa, BWV 886-893 Columbia Masterworks, MS 30537
1971 Music The Consort of Musicke Bye William Byrde ja Orlando Gibbons
  • Byrd : Firste -paviaani; Galliarde Firste -paviaanille; Pavana the Sixte Kinbrugh Goodd; Galliarde Sixte Baboonille; Hughe Ashtons Grownde: A Voluntarie; Sellingers Rownde
  • Gibbons : "Lord Of Salisbury" Pavan ja Galliard; Allemande (Italian kenttä); Fantasia C -duuri
Columbia Masterworks, M 30825
1972 Mozartin pianosonaatit, osa 3 Columbia Masterworks, M31073
1972 Schoenberg: Täydelliset kappaleet äänelle ja pianolle, osa 1
  • Kaksi kappaletta baritonille, op.1 (Donald Gramm, baritoni)
  • Neljä kappaletta, op. 2 (Ellen Faullin kanssa, sopraano)
  • The Book of Hanging Gardens, op.15 (Helen Vannin, mezzosopranon kanssa)

(kaikki nimikkeet aiemmin julkaistu M2S 736, 1966)

Columbia Masterworks, M 31311
1972 Schoenberg: Täydelliset kappaleet äänelle ja pianolle, osa 2
  • Kuusi kappaletta, op.3
  • Kahdeksan kappaletta, op.6
  • Kaksi balladia, op.12
  • Kaksi kappaletta, op.14
  • Kolme kappaletta, op
  • Kaksi kappaletta, op.

(mukana Donald Gramm, baritoni; Cornelius Opthof, baritoni ja Helen Vanni, mezzosopraano)

Columbia Masterworks, M 31312
1972 Musiikkia Kurt Vonnegutin teurastamosta viisi
  • Johann Sebastian Bach: Pianokonsertto nro 5 f -molli, BWV 1056
  • Muunnelmat 18 ja 25 Goldbergin muunnelmista
  • Brandenburgin konsertti nro 4 G -duuri, BWV 1049 ( Pau Casals / Marlboro Festival Orchestra)
  • Konsertto cembalolle ja jousille d -molli, BWV 1054
  • Fantasia super: Tule, Pyhä Henki, Herra Jumala, BWV 651

(OST Slaughterhouse-Five , kaikki nimikkeet on jo julkaistu)

Columbia Masterworks, s.31333
1972 Händel: Sviitit cembaloille
  • Sviitti nro 1 A -duuri, HWV 426
  • Sviitti nro 2 F -duuri, HWV 427
  • Sviitti nro 3 d -molli, HWV 428
  • Sviitti nro 4 e -molli, HWV 429
Columbia Masterworks, M 31512
1973 Glenn Gouldin ensimmäinen tallenne Griegistä ja Bizetista
  • Grieg : pianosonaatti
  • Bizet : Premier Nocturne; Konsertin kromatiikan vaihtelut
Columbia Masterworks, M32040
1973 Bach: The French Suites, osa 1
  • Ranskalainen sviitti nro 1 d -molli, BWV 812
  • Ranskalainen sviitti nro 2 c -molli, BWV 813
  • Ranskalainen sviitti nro 3 h -molli, BWV 814
  • Ranskalainen sviitti nro 4 Es -duuri, BWV 815
Columbia Masterworks, M32347
1973 Mozartin pianosonaatit, osa 4 Columbia Masterworks, M 32348
1973 Beethoven: Pianosonaatit, op. 31 Täydellinen Columbia Masterworks, M 32349
1973 Glenn Gould soittaa Hindemithin pianosonaatteja 1-3
  • Pianosonaatti nro 1
  • Pianosonaatti nro 2
  • Pianosonaatti nro 3
Columbia Masterworks, M 32350
1973 Glenn Gould esittää omat transkriptionsa Wagnerin orkesteriesityksistä Columbia Masterworks, M32351
1974 Bach: The French Suites, Vol. 2 & Overture in the French Style
  • Ranskalainen sviitti nro 5 G -duuri, BWV 816
  • Ranskalainen sviitti nro 6 E -duuri, BWV 817
  • Alkusoitto b -molli ranskalaisessa tyylissä, BWV 831
Columbia Masterworks, M 32853
1974 Bach: Kolme sonaattia Viola da Gamballe ja cembalolle
  • Sonaatti nro 1 G -duuri, BWV 1027
  • Sonaatti nro 2 D -duuri, BWV 1028
  • Sonaatti nro 3 g -molli, BWV 1029

( Leonard Rose , alttoviulu )

Columbia Masterworks, M 32934
1975 Beethoven: Bagatelles, op. 33 ja op. 126
  • Bagatelles, op
  • Bagatelles, op.126
Columbia Masterworks, M 33265
1976 Hindemith: Täydelliset sonaatit vaskille ja pianolle
  • Sonaatti F -sarvessa ja pianolle
  • Sonaatti bassotuumalle ja pianolle
  • Sonaatti trumpetille ja pianolle
  • Sonaatti E -tasossa alttitorvelle ja pianolle
  • Sonaatti pasuunalle ja pianolle

(Philadelphia Brass Ensemblen jäsenten kanssa)

Columbia Masterworks, M2 33971
1976 Bach: Kuusi sonaattia viululle ja cembalolle
  • Sonaatti b -molli viululle ja cembalolle, BWV 1014
  • Sonaatti A -duuri viululle ja cembalolle, BWV 1015
  • Sonaatti E -duuri viululle ja cembalolle, BWV 1016
  • Sonaatti c -molli viululle ja cembalolle, BWV 1017
  • Sonaatti f -molli viululle ja cembalolle, BWV 1018
  • Sonaatti G -duuri viululle ja cembalolle, BWV 1019

( Jaime Laredon kanssa )

Columbia Masterworks, M2 34226
1977 Glenn Gould esittää Sibeliusta
  • Sonatina nro 1 pianolle E -duuri, op.67
  • Sonatina nro 2 pianolle E -duuri, op.67
  • Sonatina nro 3 pianolle b -molli, op.67
  • Kyllikki, op
Columbia Masterworks, M 34555
1978 Hindemith: Das Marienleben sopraanolle ja pianolle
  • Marian elämä

(Roxolana Roslakin kanssa)

Columbia Masterworks, M2 34597
1979 Bach: Toccatas, osa 1
  • Toccata f -molli, BWV 910
  • Toccata D -duuri, BWV 912
  • Toccata d -molli, BWV 913
Columbia Masterworks, M 35144
1980 Bach: Toccatas, osa 2
  • Toccata c -molli, BWV 911
  • Toccata e -molli, BWV 914
  • Toccata g -molli, BWV 915
  • Toccata G -duuri, BWV 916
Columbia Masterworks, M 35831
1980 Bach: Alkusoitto, Fughetat ja fugat
  • Preludi ja fuuga a -molli, BWV 895
  • Preludi ja fughetta d -molli, BWV 899
  • Preludi ja fuuga e -molli, BWV 900
  • Preludit, BWV 902 & 902A
  • Fughetta G -duuri, BWV 902
  • Alkusoitto C -duuri, BWV 924
  • Alkusoitto D -duuri, BWV 925
  • Alkusoitto d -molli, BWV 926
  • Alkusoitto F -duuri, BWV 927
  • Alkusoitto F -duuri, BWV 928
  • Alkusoitto g -molli, BWV 930
  • Alkusoitto C -duuri, BWV 933
  • Alkusoitto c -molli, BWV 934
  • Alkusoitto d -molli, BWV 935
  • Alkusoitto D -duuri, BWV 936
  • Alkusoitto E -duuri, BWV 937
  • Alkusoitto e -molli, BWV 938
  • Fuuga C -duuri, BWV 952
  • Fuuga C -duuri, BWV 953
  • Fughetta C -molli, BWV 961
CBS Masterworks, M 35891
1982 Haydn: Kuusi viimeistä sonaattia
  • Pianosonaatti nro 56, keittolevy XVI / nro 42
  • Pianosonaatti nro 58, keittolevy XVI / nro 48
  • Pianosonaatti nro 59, keittolevy XVI / nro 49
  • Pianosonaatti nro 60, keittolevy XVI / nro 50
  • Pianosonaatti nro 61, keittolevy XVI / nro 51
  • Pianosonaatti nro 62, keittolevy XVI / nro 52
CBS Masterworks, I2M 36947
1982 Bach: Goldbergin muunnelmat (1981 Digital Recording) CBS Masterworks, M 37779
1983 Brahms: Ballades, op. 10 & Rhapsodies, op. 79
  • Balladeja, op.10
  • Rhapsodies, op.79
CBS Masterworks, IM 37800
1983 Beethoven: Sonaatit nro 12, op. 26 ja nro 13, op. 27, Ei. 1 CBS Masterworks, M 37831
1984 Richard Strauss: Sonaatti, op. 5; 5 pianopalaa, op. 3
  • Viisi pianoteosta, op.3
  • Pianosonaatti h -molli, op.5
3. syyskuuta 1982 RCA Studio A: ssa New Yorkissa CBS Masterworks, IM 38659
  1. Schoenberg: Oodi Napoleonille, John Hortonin (kertoja) ja Juilliard -jousikvarteton kanssa ; Fantasia viululle ja pianolle, Israel Bakerin kanssa (19641965 / 1967)
  2. Schumann : Pianokvartetto e -molli; Juilliard -kvartetti (1968/1969)
  3. Mozart: Pianosonaatit, osa 5: nro 14, 16 ja 17, KV 457, 570 ja 576; Fantasia c -molli, KV 475 (1966, 1970, 19731974 / 1975)
  4. JS Bach: Six English Suites (1971, 19731976 / 1977)
  5. Beethoven: Pianosonaatit, op. 2 / nro 13 ja 28 ("Pastorale") (1974, 1976, 1979/1980)
  6. The Glenn Gould Silver Jubilee Album: Scarlatti: Sonatas, L 463 , 413 , and 486 (tallennettu 1968); CPE Bach / Württembergische Sonata nro 1 (tallennettu 1968); Gould: Joten haluatko kirjoittaa fuugon (tallennettu 1963); Skriabin: kaksi kappaletta, op. 57 (tallennettu 1972); Strauss / Ophelia-Lieder, Elisabeth Schwarzkopf , sopraano (tallennettu 1966); # Beethoven / Liszt: 6. sinfonia , 1. osa (tallennettu 1968); Glenn Gouldin fantasia

sekalaisia

Kansainvälisen Glenn Gould -yhdistyksen perusti vuonna 1982 Cornelis Hofmann Groningenissa , ja sen sulkemiseen saakka vuonna 1992 se julkaisi BGGS -lehden (Bulletin of the Glenn Gould Society) joka kuudes kuukausi.

Katso myös

nettilinkit

Commons : Glenn Gould  - Kokoelma kuvia, videoita ja äänitiedostoja

media

Yksilöllisiä todisteita

  1. ^ Russell Herbert "Bert" Gould (1901-1996) Find a Grave -tietokannassa . Haettu 18. syyskuuta 2017.
  2. Florence Emma "Flora" Greig Gould (18911975) Find a Grave -tietokannassa . Haettu 18. syyskuuta 2017.
  3. Kevin Bazzana: Wondrous Strange: Glenn Gouldin elämä ja taide . 1. painos. Oxford University Press, New York 2005, ISBN 978-0-19-518246-0 , s. 24-26 .
  4. Vastaukset. Lähde : Answers.com. Answers.com, käytetty 11. lokakuuta 2016 .
  5. a b c d Glenn Gould. (Ei enää saatavilla verkossa.) In: arte.tv. ARTE-ohjelma, arkistoitu alkuperäisestä on 20 toukokuu 2010 ; Käytetty 11. lokakuuta 2016 . Tiedot: Arkistolinkki lisättiin automaattisesti eikä sitä ole vielä tarkistettu. Tarkista alkuperäinen ja arkistolinkki ohjeiden mukaisesti ja poista tämä ilmoitus. @1@ 2Malli: Webachiv / IABot / www.arte.tv
  6. kodonauta: Glenn Gould: Venäjän matka. Lähde : youtube.com. 17. elokuuta 2011, käytetty 11. lokakuuta 2016 .
  7. Michael Fitzgerald: Taiteellisen luovuuden synty: Aspergerin oireyhtymä ja taiteet . Jessica Kingsley Publishers, Lontoo 2005, ISBN 978-1-84985-668-3 , s. 202 (Irlantilainen lasten ja nuorten psykiatrian professori Michael Fitzgerald tutki vuonna 2005 julkaistussa julkaisussaan The Genesis of Artistic Creativity Michael Fitzgerald kysymyksen siitä, onko Gouldilla Aspergerin oireyhtymä . ).
  8. Anthony Tommasini: 5 tuntia Glenn Gould Outtakesia. Miksi Kuuntele ja ota selvää. (Englantia puhuva). The New York Times , 12. helmikuuta 2018, käytetty 1. kesäkuuta 2018 .
  9. Michael Clarkson: Uutiset. Lähde : thestar.com. 25. elokuuta 2007. Haettu 11. lokakuuta 2016 .
  10. Glenn Gould Find a Grave -tietokannassa . Haettu 8. syyskuuta 2017.
  11. ^ Dominic Gill: Konsertot ja pianistit . Financial Times , Lontoo 12. helmikuuta 1970, s.3
  12. Glenn Gould, Schriften zur Musik 1, Bachista Bouleziin, Mozartista ja siihen liittyvistä asioista, Glenn Gould keskustelussa Bruno Monsaingeonin kanssa
  13. Paljon enemmän kuin ihana , ankara , 5. helmikuuta 2006, haastattelu Joachim Kaiserin kanssa
  14. ^ Kanadan Music Hall of Fame - Inductees. Canadian Music Hall of Fame , käytetty 6. elokuuta 2017 .
  15. Musiikkimyynnin palkinnot: CH
  16. ^ Glenn Gould -koulun kotisivu
  17. ^ Ueberle-Pfaff vuonna kääntäjä tietokantaan VDU , 2019

Opiniones de nuestros usuarios

Kai Pietilä

Glenn Gould koskeva artikkeli on täydellinen ja hyvin selitetty. En ottaisi pois tai lisäisi pilkkua., Glenn Gould koskeva artikkeli on täydellinen ja hyvin selitetty

Jessica Mäenpää

Vihdoinkin! Nykyään näyttää siltä, että jos he eivät kirjoita sinulle kymmenentuhannen sanan artikkeleita, he eivät ole tyytyväisiä. Hyvät sisällöntuottajat, tämä ON hyvä artikkeli aiheesta Glenn Gould

Timo Laaksonen

Merkintä _muuttuja oli minulle erittäin hyödyllinen., Kiitos

Yvonne Kokko

Joskus, kun etsit internetistä tietoa jostakin asiasta, löydät artikkeleita, jotka ovat liian pitkiä ja joissa puhutaan asioista, jotka eivät kiinnosta sinua. Pidin tästä Glenn Gould koskevasta artikkelista, koska se on ytimekäs ja puhuu juuri siitä, mitä haluan, eksymättä turhaan informaatioon., Se on hyvä artikkeli Glenn Gould., Se on hyvä artikkeli Glenn Gould

Lilli Nyman

Kiitos tästä Glenn Gould koskevasta kirjoituksesta, juuri sitä tarvitsin., Kiitos tästä Glenn Gould koskevasta kirjoituksesta, juuri sitä tarvitsin.