Glissando



Internet on ehtymätön tietolähde, myös Glissando:n osalta. Vuosisatojen ja vuosisatojen mittainen inhimillinen tieto Glissando:stä on valunut ja valuu edelleen verkkoon, ja juuri siksi siihen on niin vaikea päästä käsiksi, sillä löydämme paikkoja, joissa navigointi voi olla vaikeaa tai jopa epäkäytännöllistä. Ehdotuksemme on, ettet haaksirikkoutuisi Glissando:ää koskevien tietojen mereen ja että pääsisit kaikkiin viisauden satamiin nopeasti ja tehokkaasti.

Tässä tarkoituksessa olemme tehneet jotain, joka menee pidemmälle kuin itsestäänselvyys, keräämällä ajantasaisimmat ja parhaiten selitetyt tiedot Glissando:stä. Olemme myös järjestäneet sen niin, että se on helppolukuinen, minimalistisen ja miellyttävän muotoilun ansiosta, mikä takaa parhaan käyttökokemuksen ja lyhimmän latausajan. Teemme sen sinulle helpoksi, jotta sinun tarvitsee vain huolehtia siitä, että opit kaiken Glissando:stä! Jos siis olet sitä mieltä, että olemme saavuttaneet tarkoituksemme ja tiedät jo kaiken, mitä halusit tietää Glissando:stä, otamme sinut mielellämme takaisin näihin sapientiafi.com:n rauhallisiin meriin, kun tiedon nälkäsi herää uudelleen.

Termi glissando (myös glissato , glisscato , glissicando ; johdettu ranskalaisesta glisseristä "liukumaan"), lyhennettynä glissando . , musiikissa tarkoittaa jatkuvaa (liukuvaa) sävelkorkeuden muutosta yhdistettäessä kahta sävyä. Glissando-termiin liittyy läheisesti ja osittain päällekkäin sen kanssa myös koriste- esineen musiikkimuoto portamento .

Instrumenttikohtainen alajako

Glissandi pidemmällä aikavälillä ("todellinen" glissandi) on mahdollista vain soittimilla, joita ei ole asetettu tiettyihin sävyihin. Tämä sisältää

Jousisoituja glissandoja käytetään usein elokuvamusiikissa (esim. Kauhuelokuvassa), mutta myös nykyaikaisessa perävaunumusiikissa tyylilaitteena jännittävän vaikutuksen saavuttamiseksi. Jousisoittajia käytetään myös avantgardemusiikissa. Glissandoa voidaan käyttää lukuisissa eri versioissa, esimerkiksi klusterikokoonpanossa tai flageoleteissa. Merkintää ei tässä ole standardoitu, mutta kolmiomaisia, X- tai rombus-muotoisia nuotinpäitä käytetään usein.

Timpanin glissando on myös usein käytetty instrumentti nykyaikaisessa lyömäsoittimessa. Timpania soitetaan samalla kun virityspoljinta painetaan samanaikaisesti. Rumpurulla voidaan myös yhdistää samanaikaisesti käytetyn glissandon kanssa.

Pasuunalle glissando voidaan helposti luoda dian avulla.

Useimpien muiden puhallinsoittimien äänenkorkeus on yleensä ennalta määrätty tuulitunnelin tai kahvan reikien porauksen tietyllä laajennuksella, joten korkeuden muutokset ovat yleensä mahdollisia vain vähän. Trumpettien ja sarvien tapauksessa jäljittelevä glissando on suhteellisen helppo saavuttaa käyttämällä tiettyä venttiilien käyttöä ja tiettyjä puhallus- tai huulten tekniikoita. Glissandi soittaa trumpetteja ennen kaikkea big band -musiikissa, jossa glissandia käytetään siellä useissa eri muunnelmissa: Yksittäisten nuottien (portamento) glissandomaisen koristelun lisäksi myös "putoamisena" (laskeva kuva), "doit" (nouseva kuva), "taivutus" (nouseva ja laskeva kuviointi) tai "liu'utus" ("liukuminen" kohdenottoon). Sarvet soittavat erityisen usein 1900-luvun konserttimusiikissa, mutta myös glissandi, niin kutsutut "ripit", jotka korostuvat voimakkaasti elokuvamusiikissa.

Kanssa puupuhaltimet , kentällä voidaan vaihdella avoimen sormella reikiä, jotka on päällystetty suoraan sormin, eli ei silloin, kun ne kuuluvat läpät. Sormireikiä ei avata nostamalla sormia tai suljeta laskemalla, vaan sormet rullataan ylös tai alas instrumenttiputkessa tai vedetään sivulle (käsipallon suuntaan) tai työnnetään niiden päälle vastakkainen suunta. Tämän seurauksena sormien reikiä ei avata / suljeta yhtäkkiä, vaan hitaasti ja osittain. Nopeasti soitetun kromaattisen asteikon legato-pelaamisen yhteydessä voidaan jäljitellä "aitoa" glissandoa. Klarinetin avulla glissando voidaan tehdä myös muuttamalla kiinnitystä, eli muuttamalla kielen asentoa tai laulamalla asteikko glissandolla samanaikaisesti. Yleisimmät ovat saksofoneilla varustetut glissandot. Glissandia esiintyy joskus myös konserttimusiikissa, esimerkiksi kuuluisassa klarinetti glissandossa Gershwinin Rhapsody in Blue alussa .

Instrumentit, joilla on ennalta määritelty sävelkorkeus ja joihin ei voida vaikuttaa jälkikäteen, voivat vain arvioida glissandoa. Esimerkiksi dian (tai slurin , samasta kielestä löytyvän sävyn "liukumisen") vaikutus kitaraan. Kromaattisten glissandojen (joissa sävyt ajetaan läpi puolisävyisissä vaiheissa) lisäksi on myös mahdollisuus diatoninen glissando (pianolla vain alemmat näppäimet, CDEFGAH-äänivarasto) ja pentatoninen glissando (pianolla vain ylemmät näppäimet) , sävyt C-terävä, F-terävä, G-terävä, B-tasainen). Näiden välineiden edustajat ovat

Moderni konserttiharppu (tunnetaan myös nimellä "kaksoispedaaliharppu") tarjoaa erityisen glissando-vaihtoehdon. Eri poljin kantoja, glissandot voidaan toistaa kaikissa avaimet C-duuri on cis suuria ja litteä pieni ja terävä vähäinen . Myös sävyjä ja pentatonisia glissandoja voidaan soittaa. On myös mahdollisuus soittaa niin sanottua "sointu glissandi": Tätä varten sekoittuvat asteikon "häiritsevät" äänet, jotka eivät kuulu sointuihin, enkarmoonisesti . Esimerkki: As7: llä on poljinasento As-His-C-Dis-Es-Fis-Ges. Monet seitsemännen ja yhdeksännen soinnut sekä kaikki pienennetyt seitsemännet soinnut voidaan asettaa. Nykyaikaisessa kirjallisuudessa, erityisesti jazzissa , on toinen soittotekniikka, niin sanottu "pedaali glissando". Merkkijono kynitty ja välittömästi tämän jälkeen vastaava poljinta painetaan tai hellittänyt. Kuulosävy muuttuu puolisävyllä, mutta ei jatkuvasti, mutta sidottu porrastetusti , kuten legato . Tällöin narun koukun tarttuminen tai löysääminen voi aiheuttaa voimakasta urinaa. Todelliset glissandit yhdellä harppujonolla luodaan liu'uttamalla kova esine (esim. Viritysavain ) kynittyä merkkijonoa pitkin.

Itä-Aasian instrumentit

Toisin kuin Euroopassa ja Lähi-idässä, Itä-Aasiassa on soittimia, joissa glissando on jo suunniteltu nimenomaan suunnittelussa.

Holvilaudan säkit

Holvausprosessin hallituksen sitra Guzheng (Kiina), Koto (Japani), gayageum (Korea), Djanin tranh (Vietnam) ja Yatga (Mongolia) on liikkuvat sillat (sillat, jakajat = merkkijono jakajia), jotka on rakennettu niin korkeaksi, että se osa, joka on ei kynitty naru voidaan painaa tai vapauttaa vasemmalla kädellä. Seurauksena on myös, että narun kynitty osa kiristyy (korotettu sävelkorkeus) tai rento (alentunut sävelkorkeus), mikä mahdollistaa oikealla kädellä kynittyjen merkkijonojen hyvin vaihtelevan glissandin.

Yksisäikeiset laatikkolukot

Yksisäikeiset laatikkolukot àn bu (Vietnam) ja Duxianqin (Kiina) antavat pitkän vipuvarren muuttaa merkkijonon kireyttä molempiin suuntiin vasemmalla kädellä, jolla voidaan saavuttaa kynittyjen narujen tarkasti hallittu ja tilava glissandi.

merkinnät

Glissando havaitaan aallon (nro 1) tai suoran viivan (nro 2) avulla alku- ja loppusävyn välillä .

1. Glissando aaltoilevalla merkinnällä 2. Glissando suoralla viivalla ja gliss -merkinnällä 3. Diatoninen glissando 4. Kromaattinen glissando 5. Oktaavinen glissando 6. Sointu glissando

Graafisen jaksot 3 ja 4 esittävät tämän glissandon notattua versiota, koska niitä voitiin pelata esimerkiksi näppäimistöllä. Numero 3 on diatoninen ja numero 4 on kromaattinen glissando. Glissandon tarkka merkitseminen vain nuottien avulla ei ole mahdollista, koska ihanteellinen glissando on jatkuva äänen taajuuden muutos, mutta nuotit tarkoittavat erillisiä sävelkorkeuksia. Vaihtoehtoisia soittotapoja ovat 5, jolloin glissando kaksinkertaistetaan oktaavissa, ja 6, jolloin muut tikapuille ominaiset sävyt lisätään glissandon "perussävyihin" ja luodaan sointu glissando .

Piano-merkinnässä asteikot voidaan kirjoittaa myös ohjeella glissando , gliss. tai gl .

nettilinkit

Commons : Glissando  - kokoelma kuvia, videoita ja äänitiedostoja

Yksittäiset todisteet

  1. Wieland Ziegenrücker: Yleinen musiikkiteoria kysymyksillä ja tehtävillä itsehillintää varten. Saksalainen musiikkikirjasto, Leipzig 1977; Pehmeäkantinen painos: Wilhelm Goldmann Verlag ja Musikverlag B.Schottin pojat, Mainz 1979, ISBN 3-442-33003-3 , s.164 .
  2. Peter Autschbach : Let Rock. Sähkökitarakoulu aloittelijoille ja vaihtaville. CD-oppikirja, Acoustic Music Books, Wilhelmshaven 2008, ISBN 978-3-86947-090-0 , s. 7 ja 6264.
  3. Kitara: Kielenveto (taivutus) - Wikikirjat, kokoelma ilmaisia oppikirjoja, tietokirjallisuutta ja erikoiskirjoja. Haettu 25. kesäkuuta 2018 .
  4. Peter Autschbach: Let Rock. Sähkökitarakoulu aloittelijoille ja vaihtaville. 2008, s.45.
  5. ^ Wieland Harms: Irrotettu kitarakirja. 20 kauneinta kappaletta akustiselle kitaralle. Gerig Music, ISBN 3-87252-249-3 , s.112 .

Opiniones de nuestros usuarios

Elsa Kosonen

Joskus, kun etsit internetistä tietoa jostakin asiasta, löydät artikkeleita, jotka ovat liian pitkiä ja joissa puhutaan asioista, jotka eivät kiinnosta sinua. Pidin tästä Glissando koskevasta artikkelista, koska se on ytimekäs ja puhuu juuri siitä, mitä haluan, eksymättä turhaan informaatioon., Se on hyvä artikkeli Glissando., Se on hyvä artikkeli Glissando

Birgitta Kolehmainen

Tämä viesti aiheesta _muuttuja on voittanut minulle vedon, mitä vähemmän jättää hyvät pisteet., Tieto aiheesta _muuttuja on voittanut minulle vedon, mitä vähemmän jättää hyvät pisteet.

Carola Koski

Pidän sivustosta, ja artikkeli Glissando on juuri se, jota etsin

Michael Jussila

Vihdoinkin artikkeli aiheesta _muuttuja, joka on helppolukuinen., Kiitos tästä kirjoituksesta aiheesta _muuttuja