Globe



Internet on ehtymätön tietolähde, myös Globe:n osalta. Vuosisatojen ja vuosisatojen mittainen inhimillinen tieto Globe:stä on valunut ja valuu edelleen verkkoon, ja juuri siksi siihen on niin vaikea päästä käsiksi, sillä löydämme paikkoja, joissa navigointi voi olla vaikeaa tai jopa epäkäytännöllistä. Ehdotuksemme on, ettet haaksirikkoutuisi Globe:ää koskevien tietojen mereen ja että pääsisit kaikkiin viisauden satamiin nopeasti ja tehokkaasti.

Tässä tarkoituksessa olemme tehneet jotain, joka menee pidemmälle kuin itsestäänselvyys, keräämällä ajantasaisimmat ja parhaiten selitetyt tiedot Globe:stä. Olemme myös järjestäneet sen niin, että se on helppolukuinen, minimalistisen ja miellyttävän muotoilun ansiosta, mikä takaa parhaan käyttökokemuksen ja lyhimmän latausajan. Teemme sen sinulle helpoksi, jotta sinun tarvitsee vain huolehtia siitä, että opit kaiken Globe:stä! Jos siis olet sitä mieltä, että olemme saavuttaneet tarkoituksemme ja tiedät jo kaiken, mitä halusit tietää Globe:stä, otamme sinut mielellämme takaisin näihin sapientiafi.com:n rauhallisiin meriin, kun tiedon nälkäsi herää uudelleen.

Globe Theatre on erään Elizabethanin teatterirakennuksen nimi Thamesin etelärannalla Lontoossa , jolla on tärkeä paikka teatterihistoriassa, erityisesti William Shakespearen teosten esitysten kautta . Se rakennettiin vuonna 1599 ja kunnostettiin lähellä vanhaa paikkaa 1900 -luvulla. Useat modernit jäljennökset tästä teatterista Lontoossa ja muualla käyttävät myös nimeä Globe ("maailma").

Alkuperäinen Globe -teatteri (1599/1613)

Alkuperähistoria

Globe teatteri rakennettiin 1599 vuonna Bankside , eli Lontoossa kunta oikealla rannalla Thames . Täällä kaupungin keskustan ulkopuolella oli tunnustettu huvikeskus, ja maapallon lisäksi oli muita viihdepaikkoja, kuten The Swan , The Rose , The Fortune ja The Hope Theatres, sekä areena erittäin suositulle Bear Baitingille , jossa kahlittu karhu joutui taistelemaan koiria ja ihmisiä vastaan.

Globe rakensi draaman yhtiö Herra Chamberlain-kiltojen (nimettiin myöhemmin kuninkaan miehet ), johon kuului myös William Shakespeare . Omistaja oli osakeyhteisö. Siihen kuuluivat veljekset Richard ja Cuthbert Burbage (kumpikin 25 prosentin osuudella), William Shakespeare, John Heminges , Augustine Philips ja Thomas Pope (kumpikin 12,5 prosenttia). Vuoteen 1597 ne olivat omistama Teatterin vasemmalla puolella Thames , rakennettu Richard ja Cuthbert isä James Burbage , mutta vuokrasopimus omaisuutta päättynyt ja ryhmä päätti siirtyä moderniin uuden teatterin joen, vuonna Bankside rakentaa. Tähän tarkoitukseen käytettiin myös puretun Teatterin materiaaleja.

Shakespeare oli tämän talon runoilija, ja kaikki hänen näytelmänsä esitettiin siellä seuraavina vuosina, kuten tietysti monien muiden teatterirunoilijoiden. Se oli luultavasti aikansa menestynein teatteri, ja näytelmiä esitettiin suurella pompilla, upeilla asuilla ja musiikilla, mutta Elizabethanin maun mukaan vain muutamalla setillä tai rekvisiitalla.

Globe tuhoutui 29. kesäkuuta 1613 tulipalossa, joka syttyi esityksen aikana pelata Henrik VIII kun tykki potkut ja aseta olkikattoinen katon tuleen . Hyvin kehittyneet esitykset, jotka olivat täynnä realistisia ainesosia, olivat silloin varsin sääntö. Teatteri rakennettiin pian uudelleen, tällä kertaa tiilikatolla ja avattiin seuraavan vuoden heinäkuussa.

Vuonna 1642 puritaanien hallitus sulki kaikki viihdepaikat ja siten myös teatterit. Maapallo seisoi tyhjänä ja purettiin vuonna 1644. Sen tilalle rakennettiin kerrostaloja ja tämän tärkeän teatterin alkuperäinen sijainti unohdettiin, kunnes perustuksen jäänteet löydettiin uudelleen rakentamisen aikana vuonna 1989 .

Globe -teatterin rakentaminen

Maapallon tarkkaa muotoa ja kokoa ei vieläkään tiedetä yksityiskohtaisesti, mutta olennaiset tosiasiat ovat kiistatta kiistattomia. Se oli pyöreä tai kahdeksankulmainen puurakennettu rakennus, jossa oli kattamaton sisäpiha, kolme kerrosta korkea ja halkaisijaltaan 30 metriä. Se tarjosi tilaa yli 3000 ihmiselle. Shakespearen, Henry V: n näytelmässä sitä pidetään puisena O ( puinen O ) kuvattuna ja nykyaikainen esitys Lontoon kaupungista esitetään pyöreänä rakennuksena.

Yleisö jakautui useisiin huoneisiin. Halvimmat istuimet olivat sisäpihalla (nimeltään kuoppa tai piha ), joka leviää suuren lavan eteen. Siellä oli vain seisova huone ja seisovien vieraiden ( maaperän ) oli maksettava penniäkään siitä. Pihalla he kokoontuivat pähkinänkuoresta, joka peitti maan ja altistuivat tuulelle ja sateelle ulkona. (Sen nutshells voisi myös on käytetty harkitusti kuin vahvistuselementin maaperän. Yhdessä tuhka ja maa, ne antoivat kova pinta, että siinä tapauksessa, että Rose teatteri , kaivettu 1990-luvun alussa , voi vain murtaa auki arkeologien toimesta.)

Ympäröivissä gallerioissa oli katettuja istuimia, jotka maksoivat penniäkin enemmän lattiasta riippuen. Istuintyynyt oli myös maksettava erikseen. Paras paikka oli lavan vieressä tai takana. Korkeat ihmiset varasivat nämä laatikot itselleen (jos niitä ei tarvita näytelmässä), jotta he olisivat erityisen lähellä spektaakkelia ja tietysti kaikkien muiden vierailijoiden nähtävissä.

Erityinen ja myös suurin ero nykypäivän teattereihin epätavallisen suunnittelun lisäksi on luultavasti yleisön ja näyttelijöiden läheisyys. Mikään paikka ei ollut kauempana kuin 20 metriä lavalta, ja jos seisot sisäpihalla, näyttelijät olivat kirjaimellisesti ulottuvilla.

Suorakulmainen lava ulottui auditorioon ( esiliina ). Se oli noin 15 metriä leveä ja 9 metriä syvä. Toisin kuin sisäpiha, se oli peitetty. Tämä katto ei ainoastaan suojellut näyttelijöitä arvaamattomalta Lontoon säältä, vaan sitä käytettiin myös osana draamaa. Se oli upeasti maalattu ja sille annettiin nimi taivas ( taivas ), sieltä näytelmän hahmot lavalle lentävät ( köydet lasketaan alas) ja siellä oli tilaa rekvisiitta .

Lavan alla oli myös huone nimeltä kellari . Rekvisiitta voisi päästä luukun kautta ( luukku tuoda) sieltä lavalle, mutta myös näyttelijä käytti tätä tapaa esiintyä näyttävästi lavalla niin sanotusti helvetistä .

Lavalla oli useita sisäänkäyntejä. Ainakin keskimmäinen voitaisiin sulkea verholla ja käyttää osana leikkipaikkaa, esimerkiksi intiimeissä kohtauksissa. Esityksiä käytettiin myös lavan takana olevan ensimmäisen kerroksen galleriassa. Voit käyttää sitä esimerkiksi parvekkeena , kuten kuuluisassa Romeo- ja Julia -kohtauksessa , täällä voi esiintyä kaiutin tai jopa kiivetä vuorelle . Ylimmässä kerroksessa saattaa olla myös muusikoita, jotka - kuten Elizabethanin teatterissa tapana - rikastuttivat näytelmiä musiikilla. Yksittäistapauksissa nämä paikat annettiin myös hyvin maksaville katsojille.

Lavan takana olivat rentoutumishuoneet ( väsyttävät huoneet tai uuvuttava talo , englannista eläkkeelle - vetäytyäkseen), huoneet, joissa näyttelijät voivat vaihtaa vaatteita tai rentoutua esitysten välillä.

Lontoon Shakespearen maapallo (jälleenrakennus ja avaus 1997)

Kun amerikkalainen näyttelijä Sam Wanamaker tuli Lontooseen vuonna 1949, hän halusi nähdä kuuluisan Globe -teatterin ja oli kauhuissaan huomatessaan, että se oli paitsi kadonnut, myös ettei kukaan tiennyt tarkalleen, missä se oli. Vain likainen pronssilevy panimon seinällä muistutti sitä. Niinpä hän päätti tehdä Englannin kuuluisimman teatterin - ehkä jopa maailman - jälleenrakentamisen elämäntyökseen. Shakespearen Globe avattiin lopulta vuonna 1997 ja on esittänyt useita kuuluisia näytelmäkirjailijoiden näytelmiä joka kesä sen jälkeen. Sam Wanamaker itse ei elänyt nähdäkseen avausta, hän kuoli syöpään vuonna 1993.

Wanamaker nimitti Mark Rylancen Maailman ensimmäiseksi taiteelliseksi johtajaksi (19952005) , jonka hän huomasi vuonna 1992, kun hän lavasteli Myrskyä teatteriryhmänsä Phoebus Cartin kanssa Shakespearen vielä olemattoman teatterin rakennustyömaalla . Hän ja hänen upeat esityksensä tekivät Globen kuuluisaksi ja jopa ansaitsivat voittoa tuista riippumatta, vaikka se on avoinna vain puolen vuoden välein (toukokuusta lokakuuhun).

Uusi teatteri ei kuitenkaan ole alkuperäisellä paikalla, koska siellä Southwark Bridge Roadilla on 1700 -luvun taloja, jotka tunnetaan nimellä Anchor Terrace , jotka on lueteltu ja joita ei saa purkaa. Joten rekonstruoitu maapallo rakennettiin noin 230 metrin päässä. Se on ensimmäinen talo Lontoon suuren tulipalon jälkeen vuonna 1666, joka on rakennettu olkikatolla , koska tällaiset katot on kielletty Lontoossa sittemmin tulipalovaaran vuoksi. He tiesivät kuitenkin ottaa huomioon nykyaikaiset turvallisuusmääräykset, sillä katto on nyt varustettu sprinklerijärjestelmillä ja salamasauvoilla. Toinen myönnytys nykyaikaiselle turvallisuusajattelulle on, että alkuperäisen 3 000 sijasta teatteriin päästetään nykyään vain 1500 katsojaa. Tämä ei ainoastaan takaa sitä, että pystyt seisomaan ja istumaan mukavammin, mutta myös sen, että voit poistua kotoa mahdollisimman nopeasti hätätilanteessa.

Alkuperäisen tapaan Globe on ulkoilmateatteri, ja vielä tänäkin päivänä sisäpihan katsojat odottavat ulkona. Se ei kuitenkaan ole enää eristetty, vaan se on liitetty vierailukeskukseen, jossa on esillä näyttely maapallon tärkeydestä ja historiasta ja jossa on myös konferenssi- ja opetushuoneita, joita käytetään pääasiassa talvella teatterikauden jälkeen on päättynyt.

Lisää kopioita

Yksi ensimmäisistä yrityksistä palauttaa Elizabethan -aikainen teatteri oli Edward Lutgersin kopio maapallosta Shakespearen Englanti -näyttelyyn Earl's Courtissa , Lontoossa, vuonna 1912. Rakennus oli 1: 2 -mittakaavassa eikä siksi tarpeeksi suuri esityksiä varten. Enemmän tai vähemmän tarkkoja kopioita Globe -teatterista, joiden tarkkuus riippui teatteritieteen tietämyksen tasosta ja käyttötarkoituksesta, rakennettiin yhä uudelleen 1900 -luvulla. Esimerkiksi "Vanha maapallo -teatteri" rakennettiin vuonna 1936 "Texas Centennial Exposition" -tapahtumaa varten Dallasissa , Texasissa, jolla ei kuitenkaan ollut juurikaan yhteistä alkuperäisen Globen kanssa.

Muutettu kopio puusta ja teräksestä valmistetun monikerroksisen rakenteen muodossa, joka toteutettiin Rheda-Wiedenbrückissä Nordrhein-Westfalenin osavaltion puutarhanäyttelyssä vuonna 1988 , on ollut Neussissa vuodesta 1991 ja tarjoaa tilaa yli 500: lle katsojia. Täällä järjestetään joka kesä Shakespearen festivaali , jossa kansainvälisesti ja kansallisesti tunnetut joukot esiintyvät ja esittävät Shakespearen perinnön uusissa muodoissa.

Edelleen jäljennöksiä Saksassa olivat tai ovat Schwäbisch Hall (jäljempänä Haller Globe teatteri Schwäbisch Hall kesäteatteri , rakennettu vuonna 2000, oli olemassa vuoteen 2016) ja Europa-Park vuonna Rust (2000). Vuonna Babelsberg Film Park oli ammunta elokuva Nimetön kopio tehdään. Kuvauksen jälkeen tämä on purettava ja asetettava takaisin Burghauseniin - vastaamaan tulevaa valtion näyttelyä . Kuitenkin sen purkamisen jälkeen vain noin kolmannes rakennuksesta olisi ollut uudelleenkäytettävissä, mikä tarkoitti, että hanke epäonnistui. Yksittäisten osien replikan, integroitu Shakespeare Company Berliinin niiden ulkona vaiheessa suojelualueen luonnonpuistossa etelä-alue vuonna Berlin-Schöneberg .

Wienin maapallo avattiin William Shakespearen 450 vuoden mukaisesti St.Marx Hallissa, joka on rakennettu Michael Niavaranin ja Georg Hoanzlin suunnitelmien mukaan . Sama tapahtui Hardelotin linnassa , jonne rakennettiin Andrew Toddin suunnittelema Elizabethanin teatteri. Globe Theatre on suunnitteilla vuonna Coburg , joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2022 korvaamaan tapahtumapaikka Coburgin State Theatre .

Muut saman nimiset teatterit

Vuonna 1906 avattu Hicks Theatre Lontoon West Endissä toimi vuosina 1909-1995 nimellä Globe Theatre . Sillä ei kuitenkaan ole muuta yhteistä Elizabethan Globe -teatterin kanssa kuin nimi, ja se nimettiin uudelleen Gielgud -teatteriksi vuonna 1995 .

nettilinkit

Commons : Globe Theatre  - kokoelma kuvia, videoita ja äänitiedostoja

Yksilöllisiä todisteita

  1. Tiedot Waidspeicher Theatre (pdf, 1,4 Mt)
  2. Globe -teatteri lavastamaan Shakespearen Henrik VIII: n 400 vuotta tulipalon jälkeen , The Daily Telegraph , 15. helmikuuta 2010
  3. Globe -teatterista Shakespearen elinaikana osoitteessa www.waidspeicher.de, sivu 4; käytetty 15. huhtikuuta 2019.
  4. Andrew Gurr: Shakespearen lava 1574-1642, kolmas painos, Cambridge, Cambridge University Press, 1992; Sivu 131.
  5. ^ Carol Chillington Rutter: Documents of the Rose Playhouse, 2. painos, (Manchester University Press, 1999), s. Xiii
  6. Romeo & Julia - Ei onnellista loppua ilman kuolemaa. Haettu 25. tammikuuta 2017 .
  7. Ainutlaatuinen kaikin puolin: Elizabethan Theatre lähellä Calaisia , Detail -lehden kotisivu . Haettu 23. joulukuuta 2017

Opiniones de nuestros usuarios

Niko Eriksson

Tarvitsin jotain erilaista tietoa Globe, ei niitä tyypillisiä juttuja, joita aina lukee internetissä, ja pidin tästä _muuttuja-artikkelista., Hieno artikkeli Globe., Hieno artikkeli Globe

Timo Eskola

Oikein. Se antaa tarvittavat tiedot Globe., Correct

Tomas Auvinen

Tieto Globe on erittäin mielenkiintoista ja luotettavaa, kuten muutkin tähän mennessä lukemani artikkelit, joita on jo paljon, sillä olen odottanut lähes tunnin Tinder-treffejäni, eikä hän ilmesty paikalle, joten luulen, että hän on pettänyt minut. Käytän tilaisuutta hyväkseni ja jätän muutaman tähden yhtiölle ja paskannan vitun elämääni